Tur til Karmøy og Avaldsnes

Avaldsnes 2 står på den andre banehalvdelen søndag.

Det er klart for den syvende serierunden og turen går denne gang til Avaldsnes. Laget med røde og hvite striper har etablert seg i Toppserien med sitt A-lag og har blant annet tre sølv og ett gull under beltet de siste åtte årene. I tillegg har laget tapt én cupfinale, samt vunnet cupgull én gang.

Rekruttlaget deres på sin side har spilt i Norges tøffeste 2.divisjonsavdeling i en årrekke. Avdelingen med Rogaland, Sogn og Hordaland har i alle år blitt sett på som Norges tøffeste avdeling, og etter spissingen til to avdelinger fordelt på hele Norge, har klubben blitt værende i det som blir sett på som den klart tøffeste avdelingen sportslig sett.

Laget består av en god gjeng med fremadstormende fotballspillere fra lokalfotballen på Karmøy og Haugalandet. I tillegg bruker de ofte spillere ned fra A-laget. Et par nøkkelspillere som har blitt brukt ned denne sesongen er Natalie Velde (spiss), Sandra Østenstad (sentral midt), Ingrid Lovise Jåstad (sentral midt), Ida Natvik (angrep) og Viktoria Sørensen (Angrep). Det i tillegg til Ingvild Hansen Høvring (midtstopper), som blant annet var 1.divisjons absolutt beste spillere for Åsane i 2021-sesongen. Dette for å kun nevne noen av de som også spiller en litt i Toppserien.

Det er med andre ord et meget sterkt Avaldsnes-lag vi møter søndag. Spesielt denne helgen har de alle muligheter. Avaldsnes sitt Toppserielag spiller hjemmekamp mot Åsane lørdag, og rekruttlaget kan således ta med seg en god del A-spillere til søndagens kamp. Spesielt siden dette er en kamp uten reise for begge lagene deres, gjør det at de kan disponere relativt fritt.

Vi ser likevel gode muligheter for å kunne ta med oss et godt resultat hjem. Vi kommer fra en god treningsuke etter forrige seriekamp hvor vi var skuffet over 1-1 hjemme mot Herd. Samtidig har vi ikke tapt på tre strake kamper da vi har klart å lukke igjen bedre defensivt. Nå håper vi å kunne jakte vår fjerde kamp uten tap, samtidig som vi går for vår tredje seier på de siste fire kampene.

For Avaldsnes sin del har sesongstarten også vært litt opp og ned. Laget står med syv poeng på seks kamper etter tre seire og tre tap. Sist ble det en 5-1-seier borte mot Tynset, mens forrige hjemmekamp tapte de 1-4 for Viking.

Troppen er skadefri og vi har nå en hard intern konkurranse om å få starte kamper. Det at vi har fått stor konkurranse i gruppa virker å kunne bidra til at jentene viser seg litt ekstra frem, og vi håper det slår positivt ut også i søndagens kamp.

Kampstart er klokken 15:00 på Avaldsnes idrettspark. Kampen streames ikke, men kan følges på våre sosiale medier underveis.