Tap i serieåpningen

Vi brukte hele elleve debutanter da vi tapte borte mot Molde i årets første seriekamp. Les referat, se kampfakta og se årets første Amazon-scoring.

Etter en god uke på Mallorca hadde vi lagt alle våre forberedelser inn mot sesongåpningen mot Molde på Aker Stadion lørdag. Vi fikk en fin treningsleir på Mallorca med gode økter, mye sosialt og alle ble bedre kjent både på og utenfor banen.

Likevel møtte vi et godt drillet Molde-lag i sesongåpningen og man så hvorfor Molde regnes som en av de store favorittene i år. Laget har spilt sammen i flere år og de fleste var blant annet med på å ta J19-NM-gull så sent som i fjor. Det syntes godt, for Molde er det beste laget vi har møtt så langt i år. De var gode både, teknisk, taktisk og fysisk, samt at de hadde en jevn og bred tropp, som gjorde at de kunne bruke hvem som helst uten at man merket forskjell.

Vi på vår side har jobbet hele oppkjøringen med spillerlogistikk og landet i Molde med et helt nytt lag som aldri hadde spilt kamp sammen. Med åtte debutanter fra start og tre nye debutanter inn i løpet av kampen, så sier det sitt.

Kampen startet som vi ville og vi hindret Molde i å skape det store de første 30 minuttene. Samtidig hadde vi kampens største sjanse. Et nydelig utspill fra Maria Haugen Bueie fant Selma Nohlqvist-Hansen. På to touch spilte hun igjennom Lise Farstad, som var centimetere unna å sette inn kampens første scoring. Det var kun en lang Molde-tå som avverget for moldenserne.

32 minutter ut i kampen smalt det derimot. Eivor Ulvund fikk ballen inne i 16-meteren og satt ballen i mål alene med keeper. Det ble også den eneste scoringen de første 45.

Etter hvilen fortsatte vi å la Molde trille uten å komme seg igjennom, men 72 minutter ut i kampen kom Ulvund seg akkurat foran vårt forsvar og fikk pirket inn 2-0 på et innlegg. Da flyttet vi opp laget. Det førte til at Molde fikk mer rom og endte blant annet opp med en straffe. Straffen satt de dog i stolpen og ut. Det gikk likevel ikke lang tid før Ulvund var på plass igjen. Bueie måtte gi retur på et innlegg og Ulvund fullførte hattricket sitt ved å være først på returen.

Om ikke det var nok, så satt Sanna Andersen Mahle inn 4-0. Det på et langskudd fra 20 meters hold som gikk via stolpen og inn.

Vi ga oss ikke likevel og jentene sto for dagens fineste scoring.

Petrine Strand fikk ballen etter et utspark og sendte den opp i rommet back back. Der jaget Mia Huse. Hun tok først en tunell, før hun dro seg forbi en spiller til. Hun la så ballen på bakre stolpe, der Elise Anne Morris satt ballen i lengste hjørnet og 4-1.

Det ble også sluttresultatet i lørdagens kveldskamp i Molde. Nå venter en ny treningsuke før vi tar imot Viking til årets første hjemmekamp søndag 23. april klokken 15:00. Møt opp på Levermyr for å se jentene jakte tre poeng mot en ny seriefavroitt.

Se scoringen i videovinduet: (Kampfakta følger etter videoen)

KAMPFAKTA

Lagoppstilling:

Maria Haugen Bueie, Kamilla Bruhjell (K), Kim Dolstra, Jenni Heng Walaunet, Ingrid Synnøve Nødland (Ingrid Hellerud Ihlebekk fra 68), Elise Anne Morris, Lise Thomassen Farstad, Ida Livgård Jensen (Petrine Strand fra 46), Selma Nohlqvist-Hansen (Frida Holmøy fra 83), Allison Blais (Kaia Wilson fra 64), Mia Rostad Huse

Ubenyttede reserver: Kristine Strømnes, Inger Sophie Aasheim, Emma Sannæs Kristiansen

Scoringer:
1-0: Eivor Ulvund (32 min)
2-0: Ulvund (72 min)
3-0: Ulvund (81 min)
4-0: Sanna Andersen Mahle (87 min)
4-1: Elise Anne Morris (Mia Rostad Huse, Petrine Strand) (88 min)

Gule kort Molde: Frida Stangnes Grønhella, Ida Emilie Heggem Warvik og Elin Andrea Flatø Golmen