Amazon Grimstad FK har som mål å være kvinnefotballens flaggskip på Sørlandet. Dette skal oppnås ved å bygge en solid klubb for fremtiden med godt tilbud til barn og unge lokalt og en elitesatsing med regionalt nedslagsfelt som sikrer utviklingsmuligheter for satsende fotballspillere på hele Sørlandet.
HISTORIE

Amazon Grimstad var et av de første kvinnelige fotballagene i Norge, og det første damelaget som ble tatt opp i Norges Fotballforbund.

Norges første kvinnefotballkamp ble hold som pauseunderholdning i 1970 på Levermyr stadion. Kampen gikk mellom Amazon og BUL fra Oslo. Amazonspilleren Else Vasstøl scoret det første målet i en norsk kvinnefotball-kamp! Amazon spilte også mot Norges Idrettshøyskole som oppvarming for herrelandslagets kamp mot Sverige i 1971, og i 1972 vant laget Norway Cup.

Dessverre ble ikke laget støttet opp, og etter hvert falt det fra hverandre. Laget gjenoppsto på midten av 1980-tallet, som en del av virksomheten til FK Jerv, og gikk rett fra 5. divisjon i 1991 til 2.divisjon i 1995. Fra og med 23. november 1999 var Amazon uavhengig av fotballklubben Jerv, og ble stiftet som selvstendig klubb; Amazon Grimstad FK.

I 2001 kom Amazon på tredje plass i 2. divisjon avdeling 2, og i 2002 vant de divisjonen, og rykket opp til 1. divisjon. Perioden i 1. divisjon ble langt kortere. I 2003- og 2004-sesongen ble det tredjeplass, men i 2005-sesongen ble det andre plass og opprykk til norsk eliteserie, Toppserien.

Amazon Grimstad debuterte i 2006 med en 6. plass av ti lag. I senere tid har Toppserien økt fra 10 til 12 lag og Amazon sin beste sesong var i 2011 med en 7. plass. 2012 sesongen ble nok en rekord satt når Amazon gikk helt til semifinalen i NM hvor de tok imot Stabæk på hjemmebane. I 2015-sesongen rykket laget ned i 1. divisjon.

AMBISJONER OG PRODUKT

Amazon er en klubb med ambisjoner, det betyr at klubben vil arbeide videre med rekruttering og utvikling av unge talenter på Sørlandet. Målet er igjen å bli Toppserielag.

En satsing på Amazons nivå – både i topp og bredde – er ressurskrevende. Det betyr at vi er avhengig av betydelig inntekter fra sponsorer og samarbeidspartnere. For å nå våre mål sportslig er vi derfor også nødt til å nå våre mål økonomisk. Vi mener vi har et godt produkt å tilby våre sponsorer og samarbeidspartnere. Både iht til de som ønsker eksponering, og de som ønsker å bli assosiert med toppidrett og gode resultater. I tillegg til å støtte opp om det lokale idrettslivet.

Amazon har utviklet et markedskonsept hvor vi ønsker å få til avtaler som gavner både klubb og samarbeidspartner. Det er satt sammen ulike pakker som inneholder ulike eksponeringsflater og andre ytelser.

FOTBALLAKADEMI FOR JENTER

I 2011 startet Amazon Grimstad med grunnlaget for jenters utviklingsmuligheter på Sørlandet. Amazon strekker seg langt for å tilby noe for alle jenter uansett ferdighetsnivå. Det viktigste for Amazon som klubb er at hver avgjørelse blir tatt med den individuelle spillers beste hensikt i tankene. Med en spillersentrert modell er målet å guide spillere både på og utenfor banen. Verdiene man lærer på fotballbanen vil forhåpentligvis gjelde for jentene ikke kun i fotballverden, men også utenfor banen.

Amazon Grimstads mål er å bygge og levere en modell som promoterer deltakelse, så vel som utvikling innenfor jente og damefotballen på Sørlandet. Vi ønsker å ha særlig oppmerksomhet på utvikling av den individuelle spilleren, alt innenfor et positivt læringsmiljø. Denne modellen vil alle spillere som ønsker det, å gå fra bredde til topp. Hvert nivå er spesielt designet for å utvikle og forme den komplette spiller til å ha suksess i Toppserien, Norges profesjonelle serie for kvinner.

AMAZON ANNO 2024

A-laget i andre divisjon har en stamme basert på unge regionale talenter som er tiltrukket av toppnivået Amazon Grimstad FK har klart å opprettholde over mange år.

Amazon fortsetter å bygge på grunntanken om å bygge topp gjennom målrettet satsing på bredde, og ønsker på alle nivåer å tiltrekke spillere som kan utvikle seg i klubben. Målet er at Amazon igjen skal ta steget opp i Toppserien når vi er klare for det – sportslig, organisatorisk og økonomisk.

Klubben jobber med en tydelig fokus på bredde og på de aldersbestemte lagene er det rundt 160 unge jenter mellom 7 og 17 år. Vi håper det er mange av disse jentene som i fremtiden utgjør stammen i A-laget.