Nytt trenerteam på plass

Styret i Amazon Grimstad FK har jobbet hele høsten med planene for toppsatsingen neste sesong, og nå er trenerteamet på plass.

Styreleder i Amazon Kai Arne Halvorsen er veldig glad for å kunne presentere Leif Tsolis som hovedtrener for klubbens A-lag, og trekker spesielt frem at han har en sterk bakgrunn med erfaring både på kvinne- og herresiden og internasjonalt så vel som nasjonalt. I Spania har han eget akademi og han ble også kåret til årets trener i den spanske ligaen for sesongen 2017-2018. Tsolis kommer fra rollen som trener for Sarpsborg 08 sitt damelag, og har signert en to-års avtale med Grimstadklubben.

Tsolis er en norsk topptrener med bred erfaring, og som vet hva som kreves av spillere på toppnivå, og hva som kreves av hver enkelt i trening og kamp, og vi har tro på at han passer godt inn i den satsningen vi bygger i klubben, sier Halvorsen.

Tsolis vil nå bygge opp et team rundt toppsatsningen til Amazon, og bringer med seg assistenttrenerne Andreas Kristoffer Berge og Martin Ek Åsheim. Vi er et team der alle vil det samme og vi jobber tett sammen med en klar tanke på hvordan vi skal oppnå resultater, sier Tsolis.

Leif har gjennom karrieren sin opparbeidet seg solid kompetanse, erfaring og et bredt nettverk, og han er veldig motivert for å bygge et sterkt lag med mål om å kjempe om opprykk allerede kommende sesong sier styreleder Kai Arne Halvorsen.

Jeg ser frem til å bli kjent med laget og klubben og gleder meg til å ta fatt på denne oppgaven, sier Leif Tsolis. Amazon har stolte tradisjoner i norsk fotball og har ambisjoner om å løfte kvinnefotballen på Sørlandet, det appellerer til meg og jeg tror jeg kan være med å bidra til at klubben lykkes med det, legger Tsolis til.

Halvorsen kan fortelle at Amazon jobber med å videreføre det gode arbeidet som er gjort i inneværende sesong, både når det gjelder å bygge opp det organisatoriske og ikke minst det sportslige. Vi har absolutt ambisjoner om å være det førende laget på kvinnesiden i Agder, røper styrelederen.

Vi gleder oss til å starte samarbeidet med Leif og hans team som vil være på plass i Grimstad over nyttår, og ser frem til 2023-sesongen, avslutter Halvorsen.

Andreas Kristoffer Berge (Foto: Nicholas Noreng/ Kvinneidrett.no)
Martin Ek Åsheim (Foto: Nicholas Noreng/ Kvinneidrett.no)

Det nye trenerteamet til Amazon Grimstad FK

Hovedtrener Leif Tsolis

På kvinnesiden har Tsolis tidligere vært hovedtrener for Vålerenga Damer i Toppserien, og han har internasjonal erfaring fra spansk toppfotball, der han var hovedtrener for F.C. Mallorca Toppfotball på nest øverste nivå i Spania.

På herresiden har han vært assistenttrener og toppspillerutvikler for A-laget til Mjøndalen i 1.divisjon, hovedtrener for Valdres FK i 2. divisjon, hovedtrener for Junior Elite i Sandnes Ulf og han har seks år bak seg i utviklingsavdelingen til Vålerenga. Han har bygget opp Mallorca Toppfotball og F.C. Mallorca Toppfotball, og har over tjue års erfaring med fotball i Spania.

Det spanske fotballforbundet kåret Leif Tsolis til årets trener i den spanske ligaen for sesongen 2017-2018.

Gjennom sin trenerkarriere har Tsolis trent og utviklet spillere på nasjonalt og internasjonalt nivå, og hatt daglig ansvar og oppfølging av spillere på A-landslaget til Portugal, Sveits og Norge, samt aldersbestemte landslagsspillere fra ulike nasjoner. Tsolis har også bred erfaring fra ulike klubber med å bygge opp spillerutviklingsmodeller og trenerutviklingsprogrammer, og har med det referanser på.

Som fotballtrener har han hele 8 opprykk som hovedtrener med sine fotballag, og opprykkene har skjedd både i Norge og Spania. Han har ingen nedrykk som fotballtrener. Leif er utdannet med UEFA A-lisens, som er Europas nest høyeste trenerutdannelse.

Andreas Kristoffer Berge (Assistenttrener og Analyse)

Andreas kommer fra rollen som deltidsansatt Assistenttrener og Analyseansvarlig i Sarpsborg 08 Damer. Han har tidligere vært Assistenttrener og Analyseansvarlig i F.C. Mallorca Toppfotball Femenino på nest øverste nivå i Spania, og vært kampleder på denne klubbs B-lag. Andreas er også utdannet sportsjournalist og bidrar til å sette fokus på bl.a. kvinnefotball gjennom sitt engasjement som ansvarlig redaktør i kvinneidrett.no.

Martin Ek Åsheim (Keepertrener og Fysisk Trener)

Martin kommer fra rollen som deltidsansatt keepertrener i Sarpsborg 08, og har tidligere vært hovedtrener for både G19-lag og J17 lag i andre klubber. Martin har UEFA B – trenerlisens og er både utdannet som Personlig Trener og innenfor Ernæring. I tillegg har han har også spillererfaring fra bl.a. USA, Ålesund og Strømsgodset.

Vi ønsker det nye trenerteamet velkommen!

Amazon Grimstad FK