– LOS og Entelios er med å løfte kvinnefotballen i Agder

Agder Energis markedsselskaper Entelios og LOS har signert avtale med Amazon Grimstad Fotballklubb, og blir blant klubbens viktigste samarbeidspartnere.

– Vi er stolt over å inngå dette samarbeidet og over å få være en viktig støttespiller for Amazon i tiden fremover. I likhet med Norges Fotballforbund ønsker vi å sette kvinnefotball i fokus, sier Atle Knudsen, konserndirektør Kunde i Agder Energi.

Sammen med administrerende direktør i LOS, Margit Unander, signerte han før helgen kontrakten som sikrer Amazon Grimstad Fotballklubb økonomisk støtte fra Entelios og LOS de neste årene.

– For oss er dette en milepæl. Å få en så stor samarbeidspartner som Entelios og LOS som støttespiller betyr enormt mye for veien videre. Dette er noe vi har manglet, og som vi virkelig er stolt over og takknemlig for. En stor dag, jubler styreleder i Amazon, Kai Arne Halvorsen.

Spiller på ulike vilkår

– Bærekraftsmålene er viktige for oss, og disse har vi med oss i alle ledd, også når vi velger samarbeidspartnere. I LOS og Entelios brenner vi for mangfold og like muligheter, og ser det som en del av vårt samfunnsansvar å bidra til å utjevne ulikheter, sier Margit Unander, direktør i LOS.

Hun viser til at det fremdeles er store forskjeller innen fotballen, og at kvinner som ønsker å satse på idretten ikke har de samme vilkårene som menn. Kanskje spesielt ikke i vår egen landsdel.

Fra venstre: Kai Arne Halvorsen, Margit Unander og Atle Knudsen.

– Vi ser at det satses på kvinnelag i flere av toppklubbene i Norge, og har lyst til å heie frem det gode arbeidet som gjøres. Skal vi få til en endring, må vi aktivt være med på å påvirke. Da må vi bidra med det vi kan, og for LOS og Entelios sin del blir det helt naturlig å vise støtte, sier LOS-direktøren.

Styreleder Kai Arne Halvorsen i Amazon legger ikke skjul på at grimstadklubben har vært gjennom et utfordrende år både økonomisk og organisatorisk.

– Derfor er det ekstra gledelig å kjenne på mer stabilitet. Nå er vi på rett vei, med ny, renommert hovedtrener, et større trenerteam og flere spennende spillere i stallen. Med LOS og Entelios i ryggen kan vi sikre at vi kan bygge den strukturen som klubben trenger i tiden fremover, sier Halvorsen.

Viktig støtte

– Dette blir veldig spennende. Ikke minst er det motiverende å oppleve engasjementet hos vår nye samarbeidspartner, som virkelig har lyst til å gi kvinnefotballen den plassen den fortjener. Nå gleder vi oss til å få nye drakter med LOS og Entelios’ logoer på, og til å vise dem hva vi er gode for, sier A-lagsspiller Lise Thomassen Farstad.

At Amazon har et lag i 1.divisjon, og med klare ambisjoner om toppserien i fotball for kvinner, merkes godt på rekrutteringen til klubben. Denne uken er A-lagsspillerne instruktører på fotballskolen med nær 90 påmeldte jenter mellom seks og 14 år.

– Det at vi spiller på et så høyt nivå, gjør at vi får påmeldinger også fra andre klubber. Samarbeidet med Entelios og LOS vil definitivt også komme breddesatsingen i klubben tilgode, og bety mye for rekrutteringen til jentefotballen i hele regionen, avslutter Kai Arne Halvorsen.

Fra venstre: Jenni Walaunet, Vårin Vik og Lise Farstad.