Gaute Haugenes blir ny hovedtrener i Amazon

Gaute Haugenes gjør comeback som Amazontrener og skal lede laget gjennom en travel høstsesong. Styreleder i Amazon Grimstad FK, Kai Arne Halvorsen, sier at kubben er glad for å lansere at styret nå har en god løsning på plass for klubbens 1.divisjonslag etter at det tidligere i sommer ble kjent at Andreas Schoute Thorsen sa opp som lagets hovedtrener.

Styret har gjennom sommeren jobbet intens med å få på plass en løsning før høstsesongen starter. Vi har hatt mange navn på blokka, og etter grundige prosesser, er vi glad for at det vi anså som den beste løsningen for Amazon ble en realitet. Det er derfor med stor glede vi kan ønske Haugenes velkommen til Amazon, og styret ser frem til å samarbeide med Gaute og resten av teamet rundt vårt 1.divisjonslag fremover, sier Halvorsen.

Med den erfaring og kompetanse Haugenes besitter er vi trygge på at dette er en god løsning både for laget og for klubben, forteller Halvorsen. I første omgang har det vært viktig å få på plass en god løsning for inneværende sesong og Haugenes er derfor engasjert som hovedtrener ut sesongen, men med muligheter for forlengelse ved sesongslutt.

Allerede mandag leder Haugenes første trening med Amazonjentene og overtar dermed umiddelbart som ny hovedtrener.

Dette ser jeg på som en spennende utfordring, sier Gaute Haugenes etter at det ble klart at han overtar som ny hovedtrener for Sørlandets flaggskip i fotball for kvinner. Amazon har lagt bak seg et krevende år, men det har vært jobbet godt fra klubbens ledelse med å få på plass rammene både for økonomien og det sportslig. Flere spillere forlater klubben til fordel for studier andre steder før høstsesongen, men det er en del av gamet og jeg vil nå fortsette det arbeidet som styret har startet med å forsterke laget, sier den ferske hovedtrenere i Amazon.

Haugenes har en solid bakgrunn som fotballtrener for både dame og herrelag. Han har blant annet trent Fulham Ladies i England og ledet laget til opprykk og cupseiere, og han bidro da Amazon Grimstad rykket opp til Toppserien i 2005. Etter å ha ledet Amazon til opprykk gikk Haugenes over til FK Arendal som hovedtrener for herrelaget som han der ledet til opprykk til 2.divisjon i 2006. Han kom tilbake og trente Amazon i Toppserien i 2010 og 2011. Deretter ble det en lengre pause frem til Haugenes tok over herrelaget til Trauma i 2018. Haugenes ga seg som trener i Arendalsklubben Trauma i september i fjor, men er nå altså tilbake på fotballarenaen som ny hovedtrener for 1.divisjonsklubben Amazon Grimstad FK.

Vi ønsker Haugenes velkommen til Amazon, vi ser frem til mange gode fotballopplevelser fremover og ønsker publikum velkommen til høstens hjemmekamper på J. J. Ugland stadion Levermyr.

Styret i Amazon Grimstad FK